Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2142
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKazemghamsari, Azin-
dc.date.accessioned2019-05-25T06:48:05Z-
dc.date.available2019-05-25T06:48:05Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2142-
dc.description.abstractThis thesis investigates the job burnout level of teachers of Istanbul Aydin University. In this study, burnout is considered as a three-dimensional syndrome (i.e. emotional exhaustion, depersonalization, and reduced personal accomplishment) that is measured with the ‘Maslach Burnout Inventory’. The data were analyzed quantitatively by using statistical software (SPSS). Data collected from 135 teachers. Analysis the data revealed that in all three aspects, burnouts for male are more than females. Moreover lack of personal accomplishment has the most unity with the age of teachers at the next level emotional exhaustion. It was also seen that elder teachers have more burnout and the more experience will lead to more burnout of teachers. This study implied that in order to cope with burnout and increase teacher effectiveness, teachers’ working conditions should be improved and specific intervention programs should be designed to meet the needs of the participants. Furthermore, the study also revealed that organization need for a carefully plans by paying more attention to the teacher.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCEStr_TR
dc.subjectJob Burnouttr_TR
dc.subjectMaslach Burnout Inventorytr_TR
dc.subjectTeacherstr_TR
dc.subjectMesleki Tükenmişliktr_TR
dc.subjectMaslach Tükenmişlik Envanteritr_TR
dc.subjectÖğretmenlertr_TR
dc.titleTeacher’s Burnout and Determining the Most Important Components of Burnout with a Case Study on Academic Stafftr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolBu tezde, Aydın Üniversitesindeki öğretmenlerin işlerindeki tükenmişlik seviyesi araştırılmaktadır. Bu araştırmada tükenmişlik durumu üç boyutta incelenmiştir ( duygusal çöküş, duyarsızlaşma ve düşük kişisel başarı) ve bu araştırma ‘Maslach Tükenmişlik Envanteri’ ile ölçülendirilmiştir. Bu bilgiler üç durumda da analiz edildiğinde, erkeklerin bayanlara göre daha fazla tükenmişlik sendromu yaşadığını ortaya koyuyor. Bununla boyutlardan düşük kişisel başarı, öğretmenlerin yaşlarıyla ilgili olarak bir sonraki aşama olan duygusal çöküşte bir birleşme oluşturuyor. Araştırmalarda görüldü ki yaşça büyük olan öğretmenlerin tükenmişlik sendromu yaşlarıyla doğru orantılı, yani ne kadar fazla tecrübeli olurlarsa o kadar öğretmenlerin tükenmişlik hali artıyor. Araştırma gösteriyor ki öğretmenlerin tükenmişlik halini azaltıp onları etkili kılabilmek için, öğretmenlerin çalışma şartları iyileştirilmeli ve katılımcıların taleplerini karşılamak için bu konuyla ilgili iyileştirme programları dizayn edilmelidir. Ek olarak, bu araştırma gösteriyor ki organizasyon öğretmenlere çok dikkat ederek çok titiz bir şekilde planlanmalıdır.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber79tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
454503.pdf4.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.