Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/1525
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKoçak, Biray-
dc.date.accessioned2019-04-20T13:42:46Z-
dc.date.available2019-04-20T13:42:46Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/1525-
dc.description.abstractWith that work called “Time series and application to sales data”, it is tried to make a suitable guess model by analyzing the data of Danone Hayat A.Ş 2004-2010 sale data on the basis of liter. During the stagnation stage of the sequence correlogram and root analyses are performed. Same sequence is analyzed by the help of Eviews 5,1 computer software package. At the end of the survey, it is seen that natural logarithmic demijohn sale sequences is at its own level and in the first gap it is not constant and it is also seen that when the second gap is taken, the constant is obtained. The sequence of which the second gap is taken is shown on the basis of time-way graphs and correlogram. When the constant is provided, the guessed model is formed by taking the second gap. The suitability of the model is observed by the correlogram, Akaike information criteria (AIC) and Schwarz information criteria (SIC) merits.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectCorrelogramtr_TR
dc.subjectStationaritytr_TR
dc.subjectTime Seriestr_TR
dc.subjectAkaike Information Criteriontr_TR
dc.subjectSchwarz Information Criterion Korelogramtr_TR
dc.subjectDurağanlıktr_TR
dc.subjectZaman serileritr_TR
dc.subjectAkaike Bilgi Kriteritr_TR
dc.subjectSchwarz Bilgi Kriteritr_TR
dc.titleZAMAN SERİLERİ VE SATIŞ VERİLERİNE UYGULANMASItr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractol“Zaman Serileri ve Satış Verilerine Uygulanması” adlı bu çalışma ile Danone Hayat A.Ş.’nin 2004-2010 yılı litre bazında satış verileri incelenerek uygun bir model tahmini yapılmaya çalışılmıştır. Serinin durağanlık analizinde korelogram ve kök testleri yapılmıştır. Aynı seri, Eviews 5.1 bilgisayar yazılım paketi yardımıyla analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, doğal logaritmik damacana satış serisinin kendi düzeyinde ve birinci farkında durağan olmadığı, ikinci farkının alındığında durağanlığın sağlandığı gözlenmiştir. İkinci farkı alınan serinin durağanlığı yine zaman yolu grafiği ve korelogram üzerinden gösterilmiştir. Durağanlık sağlandıktan sonra ikinci fark alınarak tahmin edilen model oluşturulmuştur. Modelin uygunluğu hem korelogram üzerinden hem de Akaike bilgi kriteri (AIC) ve Schwarz bilgi kriteri (SIC) değerleriyle gözlenmiştir.tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZAMAN SERİLERİ VE SATIŞ VERİLERİNE UYGULANMASI .pdfYüksek Lisans Tez Dosyası1.45 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.