Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/10945
Title: İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ DEMRE ÖRNEĞİ
Authors: TEZCAN, Seda
Issue Date: 2023
Publisher: İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Abstract: Türkiye, inanç turizmi kapsamında değerlendirilecek birçok eser bulunan nadir ülkelerden biridir. Bu eserler sadece Ġslamiyet'e özgü değil, diğer tek tanrılı dinlere de aittir. Bu çeĢitlilik inanç turizmi açısından Türkiye'nin zenginliğini ortaya koymaktadır. KuĢkusuz bu potansiyelin değerlendirilmesinde yapılan halkla iliĢkiler ve tanıtım çalıĢmalarının önemi büyüktür. Bu bağlamda bu araĢtırmada, Demre‘de bulunan Aziz Nikolaos Kilisesi‘ni ziyaret eden yabancı turistlerin ziyaretlerinde yapılan halkla iliĢkiler ve tanıtım faaliyetlerinin ne kadar etkisi olup olmadığını ölçmek amaçlanmaktadır. AraĢtırmadan elde edilen bulgular ile kamu ve turizm sektörü yöneticilerine Demre‘nin inanç turizmi politikalarının geliĢtirilmesi ve iyileĢtirilmesine yönelik stratejileri geliĢtirilip uygulamalarına katkı sağlanması hedeflenmiĢtir. AraĢtırmanın temel amacı ülkemizin tanıtımı için mevcut turizm türlerinden olan inanç turizminin önemini ortaya koymak ve Antalya‘nın bir ilçesi olan Demre‘de inanç turizmi bağlamında yapılan halkla iliĢkiler ve tanıtım faaliyetlerinin durumunu incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, Demre‘yi ziyaret eden Rus ziyaretçiler arasından olasılık örneklemesi türü olan basit rastgele örnekleme yöntemine göre seçilen 400 kiĢiye anket uygulanmıĢtır. Elde edilen veriler, betimleyici istatistiksel analizlere tabii tutularak tahlil edilmiĢ ve yorumlanmıĢtır. AraĢtırmada veri toplama yöntemi olarak kullanılan anket için kiĢisel bilgi formundan, ―Demre‘de Kullanılan Halkla ĠliĢkiler ve Tanıtım Faaliyetleri‖ anketi ve ―Demre‘de Ġnanç Turizminin Tanıtılmasına Yönelik Ölçek‖ten yararlanılmıĢtır. KiĢisel bilgi formu ve Demre‘de Kullanılan Halkla ĠliĢkiler ve Tanıtım Faaliyetleri Anketi; turistlerin demografik, dini inançları gibi betimleyici soruların yanı sıra, destinasyona geliĢ amaçları ve destinasyonun tanıtım faaliyetlerine iliĢkin görüĢlerini kapsayan psikografik ve davranıĢsal soruları da barındırmaktadır. vi Demre‘de Ġnanç Turizminin Tanıtılmasına Yönelik Ölçek ise araĢtırmacı tarafından geliĢtirilmiĢ olup dört alt boyuttan oluĢmaktadır. Ölçek ile yabancı turistlerin destinasyona yaptıkları ziyaretten sonra Aziz Nikolaos Kilisesi ile ilgili görüĢlerini ortaya çıkarmak amaçlanmıĢtır. Ġlaveten, araĢtırma kapsamında görüĢme yapılan kiĢilerden konuya iliĢkin elde edilen birincil veriler, araĢtırma ölçeğinin geliĢtirilmesinde kullanılmıĢtır. AraĢtırma verileri toplanırken araĢtırmacı kiliseyi ziyarete gelen yabancı turistler ile gönüllülük esasına bağlı olarak veri toplama araçlarını doldurmalarını istemiĢtir. Veriler toplandıktan sonra tüm yabancı turistlere kodlar atanarak veriler Microsoft Excel programına girilmiĢtir. Excel programına girilen veriler ardından analizleri yapmak için SPSS 21 paket programına aktarılmıĢtır. Verilerin analizine geçilmeden önce normallik analizine tabi tutulmuĢtur. Verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edildikten sonra parametrik analiz yapılmıĢtır. Ayrıca verilerin analiz sonuçlarını ortaya koymak için; frekans, yüzde, ortalama, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın bulguları sonucunda; Aziz Nikolaos Kilisesi‘ne gelen turistlerin destinasyona kültür turizmi için geldikleri, arkadaĢ tavsiyesi üzerine bölgeyi ziyaret ettikleri görülmüĢtür. Ayrıca destinasyon ile ilgili bilgileri; internet ve sosyal medya sayesinde edindikleri bulunmuĢtur. Aziz Nikolaos Kilisesi‘ne gelen turistlerin destinasyondan ayrılırken orada olmaktan keyif aldıkları tespit edilmiĢtir. Yabancı turistlerin destinasyon ile ilgili fikirleri ise cinsiyetlerine, eğitim durumlarına, çalıĢma durumlarına, dini inançlarına ve dini inanç derecelerine göre farklılık gösterdiği analizler sonucunda keĢfedilmiĢtir. AraĢtırmanın bulgularından hareketle Aziz Nikolaos Kilisesi‘nin inanç turizmi faaliyetleri bağlamında yapılan halkla iliĢkiler ve tanıtım faaliyetlerinin yeterli olmadığı ve ulusal ve uluslararası halkla iliĢkiler ve tanıtım faaliyetlerine daha fazla önem verilmesi gerektiği ortaya çıkmıĢtır.
URI: http://hdl.handle.net/11547/10945
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10583029.pdf3.84 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.