Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/10697
Title: ÇAĞDAŞ AFİŞ TASARIMINDA NEGATİF ALAN KULLANIMI
Authors: DEHAGHİN, Ramina
Issue Date: 2023
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Görsel sanatlarda, özellikle afiş tasarımında daha az tartışılan bir unsur olan negatif alan, bu tezin konusunu oluşturmaktadır. Afişin en temel görevlerinden biri, mesajı izleyiciye iletmektir. Mesaj iletimi genellikle pozitif alan tarafından yapılırken, çoğunlukla arka plan rolünü oynayan negatif alan, mesajı afişte izleyiciye iletmek için güçlü bir unsur olarak kullanılır. Bu tez, bir derleme çalışmasının sonucudur ve bilgilerin toplanması literatür kaynakları aracılığıyla yapılmıştır. Bu araştırmanın temel amacı, “afişteki negatif alanın hangi yöntemlerle etkili bir mesaj iletebilir ve izleyicinin zihninde hangi yöntem daha kalıcıdır?” Sorusuna cevap vermektir. Birinci bölümde, afişin anlatımı, yorumlanması ve tarihçesi ele alınmıştır. İkinci bölümde ise görsel sanatlarda ve afişlerde negatif alanın detaylı tanımı yapılmıştır. Bu amaçla Gestalt İlkeleri (Şekil – Zemin İlişkisi, Benzerlik, Yakınlık, Tamamlama ve Devamlılık), Williams Tasarımının dört ilkesi (yakınlık, hizalama, tekrar ve karşıtlık), Von Restorff Etkisi ve anomali kavramı gibi teoriler kullanılmıştır. Son bölümde, afişlerde mesaj iletmek için negatif alan kullanım yöntemleri incelenmiştir. Negatif alan, genişlik, renk ve biçimle mesajını izleyiciye iletir. Bu sayede izleyicinin dikkati afişin negatif alanına yönlendirilir ve mesaj zihninde daha etkili hale gelir. Ayrıca, ön plan ve arka plan öğelerinde yarattığı belirsizlik nedeniyle çift kimlikli görüntülerde optik illüzyon yöntemi izleyicide büyük şaşkınlık yaratmaktadır. Son bölümün sonunda ise negatif alanın mesajı ileten bir unsur olarak rol oynadığı otuz çağdaş tasarımcı afişi incelenmiştir.
URI: http://hdl.handle.net/11547/10697
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10565062.pdf3.79 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.