Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/10216
Title: MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN ALGILADIKLARI SOSYAL DESTEK DÜZEYLERİ İLE MESLEKİ EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARININ OKULA BAĞLILIĞA ETKİSİ : İSTANBUL İLİ ESENYURT İLÇESİ ÖRNEĞİ
Authors: KILIÇ, Merve
Keywords: Mesleki Eğitim,
Algılanan Sosyal Destek
Issue Date: 2022
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Okula bağlılık, öğrencilerin kendilerini okula ait hissetmeleri, okulun amaç ve görevlerini benimseyerek okul ile ilgili görev ve sorumluluklarını yerine getirme isteği içerisinde olmasıdır. Öğrencilerin eğitim-öğretim faaliyetleri sürecinde okula karşı geliştirdikleri tutum hem akademik hem de kişisel gelişimleri üzerinde önemli etkiler oluşturmaktadır. Tutumlar, deneyimler ve öğrenme yoluyla şekillenip bilişsel ve duyuşsal yanlarıyla davranış olarak kendini göstermektedir. Bireylerin sahip oldukları sosyal destek kaynakları da tutumları üzerinde etkili olabilmektedir. Bu araştırmada, meslek lisesi öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek düzeyleri ile aldıkları mesleki eğitime yönelik tutumlarının okula bağlılıklarına etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın bağımsız değişkenleri, algılanan sosyal destek ve mesleki eğitime yönelik tutum iken bağımlı değişkeni okula bağlılıktır. Araştırmanın örneklemini, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Esenyurt ilçesinde mesleki eğitim veren üç farklı resmî ortaöğretim kurumunda öğrenim gören öğrencilerden tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle seçilen 14-17 yaş aralığında 691 gönüllü meslek lisesi öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılanların 353’ü (%51,1) erkek, 338’i (%48,9) ise kız öğrencidir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı çalışmada veri toplama aracı olarak “Algılanan Sosyal Destek Ölçeği Revizyon”, “Mesleki Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Öğrencinin Okula Bağlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Ayrıca katılımcılara ait demografik bilgiler, araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu yardımıyla toplanmıştır. Araştırmada bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenlere olan etkisinin belirlenmesi amacıyla korelasyon analizi yapılmıştır. Korelasyon analizi sonucunda, algılanan sosyal destek ile okula bağlılık pozitif yönde ilişkilidir. Mesleki eğitime yönelik tutum ile okula bağlılık pozitif yönde ilişkilidir. Regresyon analizi sonucunda, algılanan sosyal desteğin okula bağlılık üzerinde pozitif yönde anlamlı etkili ve v mesleki eğitime yönelik tutumun pozitif yönde anlamlı etkili olduğu belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin algıladıkları sosyal destek düzeyi ve aldıkları mesleki eğitime yönelik tutum algıları arttıkça okula bağlılıklarının da arttığı saptanmıştır. Araştırmanın sonuçları ilgili literatür doğrultusunda tartışılmış, mesleki eğitim alan öğrencilerin okula bağlılıklarını geliştirmeye yönelik öneriler sunulmuştur
URI: http://hdl.handle.net/11547/10216
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10384107.pdf1.83 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.